آیا مکمل ها در درمان ریزش مو موثرند؟

مواد مغذی از جمله ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی در سلامتی مو دارند، به طوری که کمبود آن ها می تواند باعث ریزش مو شود. ریزش مو یک مشکل رایج است که ممکن است با مکمل یاری ویتامین ها و مواد معدنی بهبود یابد.

 

«آلوپسی آندروژنیک» و «تلوژن افلوویوم» دو نوع رایج ریزش مو است. در ریزش موی آندروژنیک (طاسی با الگوی مردانه)، ریزش مو اغلب در دو طرف پیشانی و وسط سر رخ می دهد. در بانوان(طاسی با الگوی زنانه)، بیش تر نواحی مرکزی دچار ریزش مو می شود. تلوژن افلوویوم نوعی ریزش موی موقتی است که با کم پشت شدن پراکنده مو مشخص می شود.

مطالعات نشان داده اند که مکمل یاری با ویتامین D می تواند علایم این دو نوع ریزش مو را بهبود دهد.  اگر فرد مبتلا به این دو نوع ریزش مو کمبود آهن نیز داشته باشد (که اغلب در بانوان رایج است) مصرف مکمل آهن نیز توصیه می شود.

چنین افرادی باید اطمینان حاصل کنند که دریافت ویتامین C آن ها نیز کافی باشد. برای دریافت مقادیر کافی ویتامین C باید روزانه دست کم پنج واحد میوه و سبزی مصرف شود. مرکبات، توت ها، هندوانه، خربزه، کلم بروکلی، گل کلم، سبزی های سبز، فلفل دلمه ای، اسفناج و گوجه فرنگی از منابع خوب ویتامین C هستند. زنان گیاهخواری که کمبود آهن دارند باید مکمل اسید آمینه ال-آرژنین نیز دریافت کنند.

یکی از نشانه های اصلی کمبود روی ریزش مو است که با دریافت مکمل روی بهبود می یابد. البته مطالعات انجام گرفته در مورد مکمل یاری روی در این دو نوع ریزش مو به نتایج یکسانی دست نیافته اند. برای پیشگیری از کمبود باید منابع غنی روی از جمله گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات، حبوبات، سویا، غلات سبوس دار و مغزها مصرف شود.

نقش مصرف ویتامین D در پیشگیری از طاسی منطقه ای

«آلوپسی آره آتا» (طاسی منطقه ای) نوع دیگری از ریزش مو است که به دلیل حمله سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو اتفاق می افتد. این بیماری با ریزش مو در یک منطقه مشخص و مدور آغاز می شود و باعث ریزش موی سر، صورت و گاهی سایر نقاط بدن می شود.

این نوع ریزش مو با کمبود ویتامین D در ارتباط است و افرادی که کمبود ویتامین D دارند باید مکمل آن را مصرف کنند. در رابطه با اثر مکمل یاری روی و آهن در این نوع ریزش مو نیاز به مطالعات بیش تر است.

علاوه بر کمبود مواد مغذی، گاهی اضافه دریافت مواد مغذی نیز می تواند باعث ریزش مو شود. دریافت زیاد از حد ویتامن A، آهن و حتی دریافت زیاد سلنیوم می توانند منجر به ریزش مو شود.

سفید شدن زودهنگام مو

آهن، ویتامین D، فولیک اسید، ویتامین B۱۲ و سلنیوم مواد مغذی ای هستند که کمبود آنها ممکن است در سفید شدن مو در دوران کودکی یا اوایل بزرگسالی نقش داشته باشد. در صورت کمبود این مواد مغذی، مکمل یاری آن ها می تواند باعث بهبود سفیدی زودهنگام مو شود.

از منابع غذایی سلنیم می توان به گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، بوقلمون، غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای، تخم مرغ و لبنیات و از منابع غذایی B۱۲  به محصولات حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات اشاره کرد. «فولیک اسید» در غذاهای متنوعی از جمله سبزی ها به ویژه سبزی های دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج که از غنی ترین منابع آن است، مرکبات، حبوبات و غلات سبوس دار وجود دارد./۱۰۱

«فاطمه نوری پور» کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز

تاریخ به روزرسانی:
1399/03/29
تعداد بازدید:
257
Powered by DorsaPortal